![]() |
Снимка: Интернет |
21 ноември 2011 | 10:36 | Агенция "Фокус"
По повод националната кампания „Топъл обяд в училище за нуждаещи се български деца”, която ще започне в Деня на християнското семейство - 21 ноември, Агенция „Фокус” разговаря с председателя на Българския червен кръст (БЧК) Христо Григоров.
Фокус: Г-н Григоров, БЧК започва национална кампания „Топъл обяд в училище за нуждаещи се български деца”. Какво ще представлява кампанията и кои са вашите партньори?
Христо Григоров: Средногодишно между 10 000 и 13 000 български деца напускат училище по финансови причини. Започнахме кампанията „Топъл обяд” през 2004 г., за да може да наберем известен финансов ресурс и с него да дадем възможност на тези дечица, връщайки се от училище да получат и топъл обяд. В рамките на тези шест години по тази програма успяхме да акумулираме повече от 600 000 лева, с които сме осигурили храна по време на учебната година на близо 5000 деца. За съжаление България все още има нужда от тази програма и затова ние решихме заедно с Българската православна черква и под патронажа на певицата Силви Вартан в Деня на християнското семейство - 21 ноември от 10.00 часа в православния храм „Света Неделя” да започне тази кампания. Помолихме Силви Вартан да бъде наше лице, защото тя е една известна французойка от български произход – жена с голямо сърце, която в последните години изключително много е помагала на българския народ. Вярваме, че кампанията, която ще продължи до 25 декември, ще даде възможността ние всички да се обединим около тази кауза и да съберем известен финансов ресурс и заедно с нашите партньори да дадем и да върнем усмивката на тези дечица и вярата в тези семейства. Давайки един топъл обяд на тези деца и връщайки ги в училище, ние ги дърпаме от улицата с нейното вредно влияние и даваме възможност те да бъдат социализирани между своите другарчета и своите връстници. Програмата има стратегическа цел не само да ги нахрани, но и да допринесе за тяхното развитие.
В седем големи столични храмове - „Св. Александър Невски”, „Св. София”, „Св. Параскева”, „Св. Петка”, „Св. Георги”, „Свети Седмочисленици”, „Св. Троица” ще им доброволци на БЧК, които ще набират средства по тази програма в помощ на деца в неравностойно положение. Дай Боже, патриарх Максим да е добре. Той също ще бъде на откриването на кампанията. Участието и съпричастността на българското общество няма да се изразява само в даване на помощ в касички пред черквите, но който българин желае да се включи и да помогне на тези дечица, може да си извади телефона и да изпрати SMS съобщение на номер 1255. Има възможност и за онлайн дарение на интернет страницата на БЧК, в мобилните касички на организацията и по банков път. Банковата сметка е на сайта на БЧК – www.redcross.bg .
Фокус: Кои са партньорите Ви в тази инициатива?
Христо Григоров: Имаме изключително много партньори в тази инициатива. Най-хубавото е, че някои от тях са част от сериозния български корпоративен бизнес, което показва, че този бизнес вече поглежда и към дейности извън чистия бизнес, а има и хуманитарна насоченост. Искам да благодаря на всички наши участници, които формираха ядрото на тази партньорска мрежа за помощ. Искам да благодаря на всички тези българи, които ще отворят сърцето си, ще си отворят джиесема и ще натиснат 1255 и да знаят, че с всяко едно натискане и изпращане на SMS едно дете ще бъде върнато в училище, за да се нахрани един ден.
Фокус: Споменахте, че провеждате кампанията от 2004 г. От тогава до сега по-склонни ли са да даряват хората?
Христо Григоров: Продължава да бъде един интересен феномен това, което става в България. От всичките наши големи национални кампании, които сме правили – за Хаити, Турция, Пакистан и т.н. – даряват хората, които нямат големи финанси и възможности. Даряват възрастните хора и хората с ниски пенсии. Даряват хората, които в сърцата си имат ценностна система и са милосърдни и съпричастни. Това са нашите родители, баби и дядовци. В последно време има една тенденция за включване все повече и повече на корпоративния бизнес и на частни личности, които имат възможност да помагат. Тенденцията да помагат хора без особен финансов ресурс започва да отстъпва на нещо по-голямо, по-положително и кръгът на даряващите започва все повече и повече да се разширява. България живее в едни изключително тежки времена и не трябва да забравяме, че има световна криза и не трябва да се злоупотребява с тази нотка от ценностната система на човека – дайте да даряваме. Когато правим апел за дарения, трябва много ясно и точно да кажем на хората за какво даряват. Важно е след като кампанията завърши, ние да се обърнем към хората, за да кажем: „Благодарим ви. Получихме толкова пари от вас. Ето дали сме там - толкова, там - толкова”. Да дадем един пълен отчет. Обратната връзка също за мен е изключително много важна. БЧК винаги това го е правил, прави го и ще продължава да го прави. Пред мен е отчет от финансите, получените средства именно от тази кампания за 6-7 години. Аз ще ви кажа, че ние до стотинки сме се отчели, одитирани сме и цялата тази информация е обществено достъпна. Така БЧК е открит и ние не се притесняваме от това.
Фокус: Как точно ще бъдат използвани средствата тази година? Как определяте кои деца са нуждаещи се?
Христо Григоров:Всички партньори, които участват в тази мрежа, имат по един представител. Ние се събираме и събираме предложения, защото имаме наблюдения, имаме много добра логистика по този въпрос. И там се взима едно колективно решение. Това решение се гласува, зад него заставаме и започваме реализирането на програмата. Така, както сме го правили. След това тази програма се отчита отново пред този форум и след това ние я публикуваме пред цялата наша общественост. Така че тук е изключен субективизмът и взимането на еднолични решения как да се помага и на кого да се помага. Всичко е на базата на колективно решение, което се взима от партньорите.
Фокус: Кажете тази година къде може да се възползват нуждаещите се деца от топъл обяд?
Христо Григоров: Това е въпрос, който ще бъде дискутиран може би следващата седмица, защото пред мен тук е един огромен списък и ако започна да го чета то ще се проточи много. Това са общините - Карнобат, Вълчи Дол, Горна Оряховица, Видин, Мездра, село Гостилица до Добрич, Панагюрище, Асеновград, Силистра, Златоград, Девин и т.н. Те са много, изключително много. Всичките тези молби се слагат на масата и на базата на финансов ресурс се оценява къде да се помогне. Нашата идея и стремеж е да помогнем на максимално дечица, но това зависи до каква степен българинът ще отвори сърцето си и ще помогне на тази кампания. Вярвам, че съвместно с Българската православна черква, с лицето на Силви Вартан – една изключително авторитетна и уважавана българка и с доверието, което хората имат към БЧК, ние ще успеем да съберем един достатъчен финансов ресурс, за да може тази година кампанията действително да бъде една мощна сериозна кампания и да помогнем на нашите деца. Не трябва да забравяме, че тези 10 000 - 11 000 дечица, които напускат училище – са български деца и ние нямаме право да си затваряме очите.
Фокус: Какви разговори водихте със Силви Вартан и как тя се съгласи да участва в кампанията?
Христо Григоров: Силви Вартан изобщо не се замисли, когато я поканихме. Тя дойде при нас, изказа благодарност, че сме я поканили, извади и внесе 20 000 лева собствени лични средства да захрани началото на кампанията. Искам да й благодаря, както и да благодаря на медиите, защото в крайна сметка една положителна реализация на една кампания не може да стане, ако не стигне до българската общественост. Именно тук е задачата на българските медии – да включат тази добра новина в ефира, защото мисля, че достатъчно негативни новини ни заливат всеки ден. Това е една добра новина и аз ви моля дайте път на тази добра новина във всичките медии.
Красимира ГЕОРГИЕВА
Няма коментари:
Публикуване на коментар