вторник, 1 май 2012 г.


Галина Стоянова: Необходима е много строга финансова дисциплина в Община Казанлък и вече не могат да се правят компромиси

16 декември 2011 | 18:00 | Агенция "Фокус"

Кметът на Община Казанлък Галина Стоянова пред Агенция „Фокус”.

Фокус: Г-жо Стоянова, какви са най-сериозните нарушения, които констатира докладът на Сметната плата в управлението на Община Казанлък и какъв е вашият коментар?
Галина Стоянова: Одитният доклад на Сметната палата касае периода от 1 януари 2009 г. до 30 септември 2010 г. Съгласно констатациите на доклада има направени забележки, свързани с процесите на съставяне и приемане на бюджета, както и забележки по отношение на Наредбата за разпореждане с общинската собственост и изискванията за възлагане на обществени поръчки. Най-фрапиращите констатации, които мога да спомена, са, че приетият бюджет на общината за 2009 – 2010 г. не е представен в Министерство на финансите и Сметната палата в едномесечния срок. Разчетът за капиталови разходи в това число и целевата субсидия не е представена и утвърдена от министъра на финансите. В списъка на обектите, финансирани с целеви средства от централния бюджет за 2010 г., не са включени всички преходни обекти за 2009 и 2008 г., което крие рискове за неизвършването и натрупването на непредвидени финансови задължения. Точно така са се получили и огромните финансови задължения на Община Казанлък, които са някъде между 4 и 5 млн. лв. – все още не мога да изчисля точната сума, защото все още идват неосчетоводени фактури, както и разходи, за които няма решение на Общинския съвет, т.е. те не фигурират в бюджета за 2011 г. Тази нарушена финансова дисциплина показва, че с бюджетните средства ръководството е оперирало единствено и само по собствено усмотрение. Последен пример за това са 2,1 млн. лв., които са внесени по договор за отстъпено право за строеж на фирма „Би Си АЙ” през октомври месец. Макар че има изрично решение на Общинския съвет тези средствата да бъдат изразходвани след решение на съвета, средствата са изразходвани единствено и само по усмотрение на тогавашното ръководство в предизборната кампания, разбира се, не без знанието на кмета на общината тогава за разходи през 2008 – 2009 г., които години наред не са признавани от Общинския съвет и не са включвани в актуалните бюджети за 2010 и 2011 г. Абсолютен хаос в системата за управление и контрол на приходите и разходите в община Казанлък и това е констатирано от доклада на Сметната палата. Другият много сериозен проблем е начинът, по който са се възлагали обществените поръчки. Основните забележки към тях са, че в много случаи изпълнителят не е представил гаранция преди подписването на договора, че в обявлението на обществената поръчка не са поставени конкретни изисквания към участниците като по този начин възложителят се лишава от възможността да прецени възможностите им. Методиката за оценка на офертите в повечето случаи не съдържа ясни и точни указания за формиране на оценката по всеки показател. Също така са констатирани незаконосъобразни действия на комисията след отваряне на ценовите оферти. Това са все нарушения, свързани с това, че вътрешните правила за провеждане на обществените поръчки не са актуализирани съобразно регламентите на Закона за обществените поръчки и съответната наредба към него, както са променяни във времето. Допускани са чисто процедурни нарушения, които са давали възможност да се сключват договори за обществени поръчки, известни на обществеността в община Казанлък, както и на прокуратурата, тъй като те са дадени за разглеждане в Районната прокуратура. Такива са договорите за доставка на горива в Община Казанлък. Обществена поръчка, сключена на цени, които многократно надвишават цените на горивото, с което и в момента се зареждат детските и учебните заведения. Тази цена може да бъде сравнена няколко пъти с цената на бензиностанциите. Договорът за горивата и договорът за доставката на хранителни продукти, сред които са храните за изхранването на децата в градини, ясли и домове – от рода на 16 лв. за риба скумрия и 6 лв. за портокали и още толкова за банани. По никакъв начин Община Казанлък не е упражнявала правото си да защитава обществения интерес в провеждането на обществените поръчки – напротив, договорите са сключвани в ущърб на общинските интереси. Разпоредила съм докладът от Сметната палата да бъде предаден в прокуратурата, както и това разплащане, което общината е направила без решение на Общинския съвет на стойност 2,1 млн. лв., вече е внесено от мен в прокуратурата. Поискала съм и финансова ревизия, която ще започне в най-скоро време в общината, за да може да стане ясно в крайна сметка колко са задълженията на общината към края на 2011 г.
Фокус: На кого евентуално може да бъде потърсена наказателна отговорност за тези нарушения?
Галина Стоянова: Прокуратурата ще каже кои са нарушителите. В доклада на Сметната плата обаче ясно се казва, че бившият кмет на Казанлък Стефан Дамянов е упълномощавал различни длъжностни лица в общината, за да провеждат процедурите за обществени поръчки и да сключват договорите. По този начин той е считал, че най-вероятно няма да понесе съответната отговорност, но според закона кметът е този, който е отговорен за всички разпореждания за дейностите, в която и да била сфера на общината, които касаят разпореждането с общинския бюджет и неговата разходна част. Това, че кметът конкретно не е възложител на обществената поръчка или не е подписвал договорите, не означава и че няма да понесе съответната отговорност. Така би трябвало да бъде според мен.
Фокус: Как ще се отразят на Казанлък констатираните нарушения и лошото управление на общината?
Галина Стоянова: Важно е по какъв начин ще се защитят интересите на общината при положение, че всички фирми, към които имаме просрочия и стари задължения, започнаха да си ги търсят по съдебен ред и да запорират сметките на общината. Първата фирма, която след 7 ноември - след встъпването ми в длъжност – запорира сметките на общината за 40 хил. лв. беше от Васил Самарски, бившия председател на Общинския съвет. Той си взе парите, тъй като чрез частен съдебен изпълнител ние сме длъжни в съдебен срок да изплатим сумата. След него зачестиха такива случаи. И в момента има заведени дела срещу общината и искове за около 460 хил. лв. на фирма „Саламандър”. Фирмата, която доставя храните с много завишени цени, също има „морала” да заведе такива искове спрямо общината за стари разплащания по стария договор и тя вече ги е завела. Другото тревожно е, че по ОП „Околна среда” Община Казанлък е изпълнявала не толкова добросъвестно един проект на стойност 6 млн. лв., по който има непризнати разходи за 400 хил. лв., които доброволно се дължаха до 12 декември и които оттук нататък ще начисляват лихва върху тази сума, защото те са задължения, които трябва да върнем в оперативната програма. Дори тези 400 хил. лв., за които оперативната програма е уведомила общината още през септември месец, че ще се дължат и че няма да бъдат признати, ръководството на общината не е счела за целесъобразно от тези 2,1 млн. лв. да отдели един резерв от 400 хил. лв., за да си покрие това задължение. Това е тревожното. Оттук нататък ние ще покажем всички задължения на Общинския съвет и ще търсим начин, по който те да бъдат разсрочени. Първо подписахме такива споразумения с фирмите, ще поискаме и от Общинския съвет да ни окаже съдействие за разплащане в 2012 г. в бюджета. Проблемът е, че през следващата година ние изцяло ще разплащаме задължения без да можем да извършим никаква съществена дейност, каквато очакват гражданите на Казанлък.
Фокус: До каква степен е разклатено финансовото състояние на община Казанлък?
Галина Стоянова: Финансовото състояние на Община Казанлък по принцип е било разклатено много отдавна и ако е имало ръководител, който е бил по-далновиден, той би трябвало да предвиди това още през 2009-2010 г. И всички задължения от 2008 г., които той е възпирал и не е плащал умишлено, за които сега са направени съдебни искове и ще бъдат запорирани сметките, той е можел да ги разсрочи, да се съсредоточи върху това да разплаща поетапно, за да не се стига до състоянието, в което сме сега. Не знам за какво е използван бюджетът на общината в тези години – 2009, 2010 и 2011 г., защото няма направено нищо съществено инфраструктурно, което да се е построило и което да е налице, за да кажем, че там са употребени парите на данъкоплатците.
Не знам дали само недалновидност или неграмотност е оправданието за ръководителите, които са докарали общината до това състояние.
Фокус: Какви мерки може да предприеме общината, за да се справи с това състояние и да може нарушителите да си понесат отговорността?
Галина Стоянова: По отношение на нарушенията на ръководството на общината ще се произнесе прокуратурата. По отношение на служителите, аз съм вече възложила на ресорните си заместници да поискат писмени обяснения от служителите от Финансовата дирекция и от Дирекцията за общинска собственост за нарушенията, които са допуснати в доклада на Сметната палата и те ще си понесат своята дисциплинарна отговорност. Оттук нататък е необходима една много строга финансова дисциплина, която да покаже на всички структури на общината, че финансовото състояние е такова и че вече не могат да се правят компромиси за когото и да е било независимо в каква сфера. Всички трябва да се съобразим с това, да излезем от кризисната ситуация и тогава да помислим за разходи, за които сега някои сфери имат претенции, например увеличаване на заплатите, по-големи субсидии за някои дейности, имам предвид спортни, културни и т.н. Разговаряла съм с доста от хората, които представляват тези сфери, обяснявала съм, обяснявам и ще обяснявам, за да може те наистина да разберат, че сега е времето, в което те трябва да направят своята кризисна програма и в сферите, в които работят и общината като цяло.
Фокус: Какви промени са необходими на структурно ниво в Община Казанлък, за да постигнете по-строг контрол върху приходите и разходите на общината?
Галина Стоянова: Предлагаме нова структура на общината и се надяваме съветниците да ни подкрепят. От 170 човека численост ние предлагаме те да бъдат намалени на 145 в държавните дейности. В местни дейности също предлагаме едно значително намаляване като численост, за да можем да се отзовем на препоръките на правителството и в същото време да извършим част от икономията в местните дейности, откъдето основно трябва да изплащаме задълженията си. Правим и реорганизацията на ръководните длъжности – новите заместник-кметове ще бъдат със съвсем различни ресори, единият от тях е с ресор „Финанси и общинска собственост”. Обединяваме два ресора, защото приходната и разходната част трябва да бъде под вниманието на един заместник-кмет, който да има поглед върху това как се движат приходите, а не само разходите. В това време, в което съм назначила ресорния заместник-кмет по финанси, той имаше време да разбере, че до сега за всичките осем години управление на миналото ръководство, Община Казанлък не е търсила вземанията си и е длъжник към доставчици и фирми в доста големи размери. В същото време, необяснимо за нас, Община Казанлък по никакъв законен начин, какъвто има тя, не е търсила вземанията си по отношение на общинското имущество като наеми или общински жилища. Има несъбрани наеми от общински жилища на стойност повече от 130 хил. лева. Още толкова несъбрани наеми от ползване на общинско имущество. Има толкова ниски ставки за наемите на общинско имущество и в същото време има фирми, които дължат на общината по 26-30 хил. лв. несъбрани наеми, което означава, че за един относително дълъг период от време никой не е потърсил и не е пожелал от страна на ръководството да види защо се случва така, как се стопанисва това имущество и защо фирмите не издължават наемите си. При всички случаи това действа освобождаващо от отговорност за фирмите, защото те едва ли са добри стопани на имуществото, след като не изпълняват ангажимента си да си изплатят ежемесечния наем към общината. Не се знае в какво състояние са общинските имоти, които те са наели. Разпоредила съм още до края на годината да бъдат предупредени писмено така, както позволява наказателната процедура, всички длъжници да им се даде определен срок, в който доброволно да внесат с лихвите неиздължените наеми, след което ще направим наказателните си постановления, ще поискаме тяхната събираемост по друг ред, включително и чрез частен съдебен изпълнител, както вече имаме такива правомощия. Това са действия, заради които казвам, че ръководството не е изпълнявало задълженията си в полза на община Казанлък и на обществения интерес.
Красимира ГЕОРГИЕВА

Няма коментари:

Публикуване на коментар