Разликата между снимките на папараците и фотожурналистиката е, че папараците най-вече се интересуват от знаменитостите, а фотожурналистиката няма нищо общо със знаменитостите. Когато мислите за папараци, мислете за знаменитости. Това каза в интервю за Агенция „Фокус” най-издаваният автор за фотожурналистика проф. Кенет Кобре, известен като „автор на фотографската библия”, който е на посещение в България. По думите на проф. Кобре - ако фотожурналист снима знаменитост, то ще бъде защото „звездата” му е разрешила той да влезе в нейния живот.
„Папараците са хора, които се опитват да „хванат” снимката, въпреки, че „звездата” не иска да бъде снимана”, допълни професорът по фотожурналистика в Щатския университет на Сан Франциско. Негови студенти са носители на наградата Пулицър. На въпрос какъв е ключът към подобна награда, Кобре отговори, че трябва да бъдеш на правилното място в правилния момент.
„Трябва да бъдеш с подходящия обектив и да натиснеш копчето. Една от моите ученички спечели „Пулицър”, но не знам дали ще спечели пак. Това е забележително нещо. Снимката показва как едно момиче се дави и мъж й се притичва на помощ, за да я спаси. Все пак не знам каква е тайната”, посочи проф. Кобре.
Първото нещо във фотожурналистиката е да снимаш. Можеш да се безпокоиш по-късно, дали е етично или не. По думите на проф. Кобре - ако се безпокоиш за етиката, преди да си направил снимката, няма да излезе снимката, която си искал. „Фотожурналистите трябва да направят снимката и после може да се обсъжда дали да я пускат или не. Да направиш снимката е едно, а да я публикуваш – друго. Етиката касае публикуването и разпространяването на снимката, а фотожурнализмът касае това да направиш снимката сега, незабавно”, посочи проф. Кобре. По сумите му – фотожурналистиката нито е занаят, нито е изкуство. „Това е нещо различно. Занаят е да направиш добра маса, но там няма съдържание. Всичко се концентрира върху съдържанието. Нито е изкуство – тези снимки не са задължително красиви или естетични. Добрата фотожурналистика трябва да има съдържание, трябва да има техника, трябва да има и изкуство. Всички тези неща са необходими, за да бъде снимката много добра. Ако няма съдържание, не може да има добра фотожурналистика”, каза професорът в Щатския университет на Сан Франциско.
Красимира ГЕОРГИЕВА
Няма коментари:
Публикуване на коментар